Nina Gröndahl, varhaiskasvatuksen lastenhoitaja

 

Nina Gröndahlia voi ansaitusti kutsua varhaiskasvatusalan konkariksi, sillä ensi vuonna uraa lastenhoitajana tulee täyteen jo 30 vuotta. Kaikkien näiden työvuosien jälkeen Gröndahlin äänestä kuulee edelleen selvästi innostuksen omaa alaa kohtaan:

Mä vaan niin tykkään tästä työstä! Voi lähteä töihin hyvällä fiiliksellä ja jokainen päivä on kuin seikkailu lasten kanssa. Pidän siitä, että voin melko vapaasti päättää, että mitä ja miten tätä työtä teen ja koskaan ei ole tylsää. Voin myös käyttää luovuutta ja panostaa erityisesti niihin asioihin, jotka koen tärkeiksi. Tykkään mennä lasten leikkeihin mukaan ihan lattiatasoille ja sitä kautta nähdä lasten maailmaa. Tänään esimerkiksi olin potilas leikeissä, ja minulle tehtiin toimenpiteitä.

 

 

 

 

 

Vuonna 1992 lastenohjaajaksi valmistunut Gröndahl on kerennyt nähdä monenlaisia työympäristöjä niin yksityisissä kuin kunnallisissa päiväkodeissa. Eri paikkakunnat ovat myös tulleet tutuiksi, sillä hän on työskennellyt Oulun lisäksi lähikunnissa, sekä Hailuodossa.

Mutta mikä Gröndahlin sai aikoinaan kiinnostumaan varhaiskasvatuksesta ja opiskelemaan alalle?

”Oli minulla mielessä monia kiinnostavia aloja, mutta lopulta kuitenkin vain yksi selvä vaihtoehto, että haluan päiväkotiin. Aikoinaan oli päiväkotiharjoittelijoita ja toimin itsekin yhden kauden Kiimingissä. Sieltä sain ymmärrystä ja varmuuden alalle lähtemiseen. Voin sanoa, että tämä on kutsumusammatti ja sydämenvalinta.”

Työtään Gröndahl kuvailee vaihtelevaksi ja monipuoliseksi tiimityöskentelyksi. Vaikka pedagoginen vastuu ryhmän toiminnasta on varhaiskasvatuksen opettajalla, niin kaikki osallistuvat toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen.

Hyvä työtiimi motivoi ja sillä on hirveän suuri merkitys, että tiimityöskentely toimii. Omalla asenteella voi myös vaikuttaa todella paljon omaan motivaatioon ja työn mielekkyyteen eli kannattaa mieluummin keskittyä hyviin kuin huonoihin asioihin.

 

 

 

 

 

Gröndahlin mukaan tärkeintä työssä on lapsen aito kohtaaminen ja välittäminen. Arjen kiire ei saa olla syy, vaan jokaiselle lapselle on taattava hyvä päivä ja lapsen tulee saada tuntea olonsa hyväksytyksi.

Parasta on se, miten lapset miettivät maailmaa ja on hienoa pysähtyä lapsen ja hänen maailmansa äärelle. Lapsilla on kyky elää tässä hetkessä ja ihmetellä ympäröivää elämää. Esimerkiksi lapsi pysähtyy ihmettelemään leppäkerttua, kun aikuinen saattaa vain kävellä ohi.

 

 

Uusi monimuotokoulutus mahdollistaa haaveen varhaiskasvatuksen opettajaksi opiskelusta

Nykyisin Kempeleessä työskentelevä Gröndahl on innokas oppimaan uutta ja kehittämään omaa ammattitaitoaan. Hän kertoo käyneensä monenlaisia lisäkoulutuksia työnsä tueksi ja ensi syksynä tavoitteissa siintävät myös jatko-opinnot, sillä Gröndahl haluaa opiskella varhaiskasvatuksen opettajaksi. Hän aikoo hakea kevään yhteishaussa opiskelemaan yliopistoon kasvatustieteiden kandidaatin tutkintoa, joka toteutetaan monimuotokoulutuksena (valtakunnallinen 1000+ -monimuotokoulutus varhaiskasvatuksen tehtävissä toimiville), joten tutkinnon voi suorittaa työn ohessa.

”Hain aikoinaan opiskelemaan varhaiskasvatuksen opettajaksi, mutta osallistuminen ei silloin ollut taloudellisesti mahdollista, sillä opinnot suoritettiin kahdessa vuodessa päätoimisina opintoina. Nyt koen, että on mun vuoro ja olen valmis syventämään osaamistani. Työnantajakin näytti vihreää valoa, kun asiaa tiedustelin jo työhaastattelussa.”

Lopuksi Gröndahl haluaa lähettää terveiset alasta kiinnostuneille:

Me tehdään maailman tärkeintä työtä ja tämä työ on niin ihanaa! Tässä työssä pysyy nuorekkaana niin ajatuksiltaan kuin toimintatavoiltaan. Täytän pian 50 vuotta ja välillä esimerkiksi vanhemmat toteavat, että ei kyllä millään uskoisi!
Lisätietoja varhaiskasvatusalan kouluttautumismahdollisuuksista opinnot -sivulta »